יתרונות הרכיבה
ינואר 31, 2017
אופניים לנכים במימון עמותות
מה עושים עם 6,000 ₪ סיוע מעמותות לאביזרי שיקום?
אוגוסט 18, 2019
Show all
התאמת אופנים לנכים בעזרת פיזיותרפיסט

תופתעו לגלות כמה רחוק אפשר להגיע בעזרת התאמת אופנים לנכים שמתבצעת בעזרת פיזיותרפיסט.

רכיבה על אופניים היא מיומנות נרכשת. ילדים בגילאי 1-3 משתמשים לרוב בתלת אופן לפעוטות בו עיקרון ההנעה הוא תמסורת ישירה באמצעות דוושות המחוברות ישירות לגלגל הקדמי של תלת האופן. רוב ההורים יעידו שהשיטה לא ממש עובדת… בין אם בגלל מבנה ארגונומי לא יעיל של התלת אופן, חוסר התאמה בין גודל הילד לגודל התלת אופן או מסיבות אחרות. למעשה רוב הפעוטות בגילאים הללו יפיקו תועלת רבה הרבה יותר מבימבות למיניהן או אופני איזון שאינם מצריכים דיווש בפדלים או שליטה מושלמת על שיווי המשקל.

בגילאים 4-8 רוב הילדים כבר מסוגלים לרכב על אופניים רגילים בהם עיקרון ההנעה הוא באמצעות דיווש בפדלים המחוברים בשרשרת לגלגל האחורי. לרוב משתמשים תחילה באופניים עם גלגלי עזר ואחר כך בעזרת מתרגל או באופן ספונטני רוכשים את יכולת הרכיבה העצמאית.

פשוט אבל מורכב…

רכיבה על אופניים דורשת שליטה במרכיבי תנועה רבים בו זמנית:

  • יכולת לשמור על שיווי משקל וייצוב מרכז הכובד של הגוף והאופניים בו זמנית, במיקום מרכזי מדויק.
  • יכולת לדווש באמצעות הפדלים באופן רציף ואפקטיבי.
  • יכולת לשמור על מנח יציב של הכידון הן במצב סטטי והן במצב של שינוי כיוון.
  • שליטה על אמצעי עזר כגון מעצור (יד או רגל) ופעמון.
  • קואורדינציה ומהירות תגובה.

את כל זאת ועוד נדרש הרוכב לבצע תוך כדי התייחסות מתמדת לסביבה ולאלמנטים המרכיבים אותה: תוואי הדרך, מכשולים שונים, הולכי רגל ובעלי חיים, רוכבים וכלי תחבורה אחרים. לכן לא מפתיע שבעלי צרכים מיוחדים עלולים להתקשות ברכישת מיומנות הרכיבה ויזדקקו להתאמת אופניים לנכים, שיקלו על הרכיבה ויאפשרו התנסות בטוחה וחיובית.

ומה עם הילד שלי לא מצליח?…

כאמור, לא כל הילדים מצליחים לפתח את המיומנויות הדרושות לרכיבה על אופניים. הורים רבים שמספרים כי הילד שלהם לא מצליח לרכב על אופניים, מעידים על כך שזהו מצב מצער שגורם לילד לקנא באחיו ובילדים אחרים בסביבתו שנהנים מחוויית הרכיבה. הסיבות לכך שילד מתקשה ברכישת מיומנות רכיבה על אופניים הן מגוונות:

  • קשיים מוטוריים – החל מסרבול תנועתי מוטורי (DCD) ועד לנכויות מוטוריות כגון ניוון שרירים, שיתוק מוחין ותסמונות הפוגעות במערכת השלד, השרירים או העצבים.
  • קשיים מנטאליים או קוגנטיביים – הפרעות קשב וריכוז, עיכוב התפתחותי רב תחומי, פיגור, אוטיזם.
  • קשיים רגשיים – חשש ופחד מנפילה, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, חוסר מוטיבציה.

לילדים עם הקשיים הללו, רכיבה על אופניים ואפילו עליה עליהם יכולה להיות חוויה לא נעימה ומתסכלת. אפילו אופניים עם גלגלי עזר שנראים לנו יציבים ובטוחים, יכולים להראות לילד מאיימים ומפחידים, לא כל שכן אם התנסה ברכיבה ונפל. כך עלול להיווצר מצב שבגלל אירוע שלילי בודד הילד ימנע מרכיבה על אופניים ויפסיד את חווית הרכיבה על כל יתרונותיה. זה בדיוק המקום לשקול התאמת אופנים לנכים, אופניים כאלו בהחלט יכולים לתת מענה במקום שבו אופניים רגילים אינם עושים זאת.

תלת אופן לילדים גדולים – זה cool!

חברת תלת אופן שמה לה למטרה לאפשר לכל ילד שמתקשה לרכוש מיומנות רכיבה על אופניים, ליהנות מחווית רכיבה נוחה, נעימה ובטוחה ולקחת חלק בפעילות חברתית ומשפחתית של רכיבה על אופניים. עבור ילד עם צרכים מיוחדים, התאמת אופנים לנכים היא המפתח להצלחה ברכיבה.

לאופניים שלנו יש שלושה גלגלים – כך שהם יציבים ונותנים תחושת ביטחון לרוכב, זה יתרונו המרכזי של תלת אופן ומהווה את המרכיב המשמעותי ביותר של התאמת אופנים לנכים. מערכת ההנעה פועלת בבסיסה באופן זהה לאופניים רגילים, באמצעות תמסורת פדלים ושרשרת אך על ידי שימוש בגלגל שיניים גדול או בתמסורת ישירה בין גלגלי השיניים, ניתן להקל על הדיווש. מערכת הכיוון מופעלת באמצעות כידון המותאם אישית לרוכב: ישר, מוגבה או מעוגל, ומערכת הבלמים מופעלת באמצעות מעצור ידני או שניים. כאשר הילד יחוש בטוח על האופניים והמערכות השונות יקלו עליו את תפעולן, יגברו הסיכויים שיצליח לרכב ושייהנה מהרכיבה.

מי מבצע התאמת אופנים לנכים?

לצורך ביצוע של התאמת תלת אופן לנכים, יש להכיר את הביומכניקה של הגוף באופן כללי ואת מרכיבי התנועה והקשיים של הלקוח באופן ספציפי. כמו כן יש להכיר את סוגי אופני הנכים הקיימים בשוק ואת ההתאמות המיוחדות. לשם כך כדאי להיעזר בפיזיותרפיסט בעל ניסיון בתחום התאמת אופניים לנכים, אשר ידע למקד את הצרכים של הלקוח. מומלץ לשתף בבחירת האופניים את  הפיזיותרפיסט הקבוע של הלקוח שמכיר את יכולותיו ואת צרכיו.

כיצד מתבצעת התאמת אופנים לנכים?

התאמת אופנים לנכים מתחילה בתאום מפגש הדגמה, רצוי שזו תתבצע בסביבת מגוריו של הלקוח על מנת לוודא שהאזור אכן נח לרכיבה. באותה הזדמנות חשוב לבדוק אפשרויות אחסון בבית או בסביבתו. במהלך הפגישה יש לאפשר התנסות ברכיבה בדגם אחד או יותר של אופניים ולבדוק סוגים שונים של התאמות: כידונים, מושבים, תמיכות גב, רצועות פדלים ועוד. בסיום המפגש יוחלט אילו אופניים יתאימו ללקוח וניתן יהיה להמשיך בהליך הרכישה.

תלת אופן זאת הדרך שלכם ליצור אצל ילדיכם חווית רכיבה חיובית על אופניים, חוויה שהיא זכותו של כל ילד! צרו קשר עכשיו במספר 052-3322724, או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם. התאמת אופניים אינה במחיר שווה לכל נפש, בהחלט אפשרי והתוצאה מושלמת…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *